اشتباهات تجارت الکترونیک
اشتباهات رایج در کسب و کار های آنلاین
۱۳۹۵-۱۲-۰۹
نمایش همه

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

به روزرسانی ها و تغییرات الگوریتم های گوگل

گوگل به‌ عنوان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجو شناخته شده در جهان، برای رتبه‌بندی (انتخاب و نمایش بهترین نتیجه برای هر کاربر) به میلیون‌ها سایتی که در زمینه‌های مختلف با هم در رقابت هستند از یک‌سری قوانین استفاده می‌کند. در واقع تمام این قوانین‌ که طی چندین سال، توسط مهندسان گوگل تدوین شده‌اند و ما شاهد به‌روز شدن هر روزه آن‌ها هستیم را الگوریتم‌های گوگل می‌نامند.

پنگوئن، پاندا، مرغ مگس‌خوار، کبوتر، رنک‌برین و گورخر از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شوند؛ هر کارشناس سئو، باید با آن‌ها و آخرین آپدیت‌ها آشنایی کامل داشته باشد تا موفق به کسب رتبه بالا در گوگل برای سایت خود شود.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل

گوگل برای بررسی، تجزیه و تحلیل صفحات وب و رتبه‌بندی سایت‌ها از یک‌سری قوانین قابل اندازه‌گیری تحت عنوان «الگوریتم‌های گوگل یا همان google algorithm» بهره می‌برد. به عبارتی این قوانین، محتوای به‌دست آمده از سایت‌ها را بررسی و از نظر سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) طبقه‌بندی می‌کنند.

الگوریتم گوگل با هدف کاهش رتبه وب‌سایت‌های بی‌کیفیت و افزایش رتبه ‌سایت‌های ارزشمند توسط گوگل تدوین و معرفی شده‌اند. در واقع هدف اصلی این قوانین در «کسب جایگاه عادلانه برای هر سایت» معنا پیدا می‌کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل (جهت شناسایی سایت‌های اسپم) آشنا کنیم که در ابتدای مقاله‌ نیز به لیست آن‌ها اشاره شده است:

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

پاندا به‌صورت مستقیم با محتوای موجود در سایت که تحت عنوان یک مقاله به اشتراک گذاشته شده، کار دارد. این الگوریتم در انتظار آن است که شما محتوای جدیدی را در سایت خود قرار دهید؛ سپس در کمترین زمان ممکن با آرامش و دقت آن را مطالعه کرده و با میلیون‌ها محتوای موجود در دنیای گسترده وب مقایسه می‌کند؛ در نتیجه بعد از بررسی دقیق خود به محتوای شما ارزش و رتبه خواهد داد.

توصیه ما به شما این است که برای کسب رتبه بالا از الگوریتم پاندا به دنبال تولید محتوای باکیفیت، یکتا و مفید باشید.

پاندا به محتوایی که دارای ویژگی‌های زیر باشد، امتیاز خوبی نخواهد داد:

  • محتوای کوتاه و ناقص
  • جمع‌آوری مطالب مختلف از چندین سایت دیگر در قالب یک مقاله
  • تکرار چندین باره یک موضوع در متن توسط شگرد بازی با کلمات
  • گمراه‌کردن مخاطب با یک عنوان جذاب اما دارای محتوای نامرتبط یا بی‌ارزش
  • وجود تبلیغات بیش از حد در متن

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

پنگوئن، صفحات متعدد هر سایتی را از دو جهت «عدم وجود لینک‌های اسپم» و «عدم تکرار نامعقول کلمات کلیدی» مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که هر یک از این موارد رعایت نشده باشد؛ الگوریتم پنگوئن، سایت شما را بدون هیچ اعلامی جریمه می‌کند. در واقع شناسایی هر چه سریع‌تر این جریمه، تنها به دانش کارشناس سئو سایت بستگی دارد.

پنگوئن به صفحاتی که دارای ویژگی‌های زیر باشند، امتیاز خوبی نخواهد داد:

  • تعداد غیر نرمال و بیش از حد بک‌لینک‌های صفحه که حکایت از خرید بک‌لینک دارد
  • استفاده از بک‌لینک‌های نامعتبر، اسپم و نامرتبط با موضوع محتوای صفحه
  • استفاده غیر معمول از کلمه کلیدی مورد نظر که با هدف کسب رتبه بهتر، بیش از حد در متن تکرار شده است

بهتر است بدانید که وجود بک‌لینک و تکرار کلمات کلیدی اما به شیوه درست، منجر به کسب رتبه بالا از گوگل می‌شود. بنابراین برای کسب رتبه بهتر و عدم جریمه توسط الگوریتم پنگوئن، توصیه ما به شما این است که در قدم اول بیشتر از هم‌خانواده‌ی کلمات کلیدی مدنظرتان استفاده کرده و در قدم بعدی از تعدادی بک‌لینک‌ مرتبط، در مدت زمان طولانی‌تری استفاده کنید که در نتیجه این امر به سایت شما اعتبار می‌دهد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

مرغ مگس خوار گوگل

مرغ مگس‌خوار به دنبال مفهوم عبارت‌هایی است که توسط کاربران جستجو می‌شوند. این الگوریتم تنها به کلمه کلیدی داخل کادر گوگل اکتفا نمی‌کند؛ بلکه تمام کلمات هم‌خانواده، مرتبط و مترادف آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد تا با ساخت روابط معنای بین آن‌ها به مفهوم محتوا نزدیک شود و بهترین جواب را به کاربر ارائه دهد.

موضوع دیگر مورد توجه در الگوریتم مرغ مگس‌خوار «گراف دانش» است؛ گراف دانش علاوه بر محتوای مدنظر شما، جستجوهای مرتبط قابل پیش‌بینی را نیز به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، شما کلمه «تعمیر تلفن همراه» را جستجو می‌کنید و در کنار آن صفحات مرتبط دیگری همچون خرید تلفن همراه، قطعات موبایل، بهترین تعمیرکار نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

الگوریتم رنک‌برین

الگوریتم رنک برین

رنک‌برین تا حدی شبیه به مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند؛ هر دو آن‌ها به دنبال مفهوم کلمات هستند با این تفاوت که الگوریتم رنک‌برین برای مفهوم‌سازی از رفتار خود کاربر ایده می‌گیرد.

در حقیقت تمام رفتارهای کاربران را هنگام جستجو به ‌ازای هر کلمه کلیدی، مورد بررسی قرار می‌دهد و متناسب با آن در نمایش نتایج، تغییراتی ایجاد می‌کند تا کاربر را هر چه سریع‌تر به جواب برساند.

افزایش نرخ کلیک، کاهش نرخ خروج آنی از سایت، افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحات سایت و عدم بازگشت به صفحات نتایج پس از بازدید سایت مدنظر جز مواردی هستند که همگی در کسب رتبه خوب از الگوریتم رنک‌برین تاثیرگذار هستند.

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر

گورخر وظیفه نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی را دارد؛ در واقع این الگوریتم، نقش بارکد استاندارد و اعتبار را برای سایت فروش اینترنتی ایفا می‎‌کند.

ویژگی ریسپانسیو بودن سایت، قیمت‌گذاری دقیق و تخفیف روی کالاها، برچسب بارکد بر روی تمام محصولات، آدرس و اطلاعات تماس معتبر فروشگاه و …. جز مواردی هستند که الگوریتم گورخر به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد.

این الگوریتم به صورت بسیار جدی تمام سایت‌های فروش اینترنتی کلاه‌بردار را جریمه کرده تا محیط امن و قابل اعتمادی را در اینترنت برای خرید و فروش فراهم کند.

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر

کبوتر براساس موقعیت جغرافیایی عمل می‌کند و رتبه بالا را به سایتی می‌دهد که از لحاظ مکانی در نزدیکی جستجوگران قرار دارد. به عبارتی نتیجه جستجویی که این الگوریتم به شما ارائه می‌دهد، متفاوت با نتایجی خواهد بود که به شخص دیگری در شهر یا محله‌ای دور از شما نشان داده می‌شود.

الگوریتم پیج لایوت

این الگوریتم با تبلیغات و لینک‌های نامرتبط موجود در صفحه یا صفحات یک سایت مبارزه می‌کند. هرگز کاربر را با تبلیغات زیادی که در سرتاسر صفحه وجود دارند و کاربر را از رسیدن به هدف خود دور می‌کنند، سردرگم نکنید که پیچ لایوت به شدت شما را جریمه خواهد کرد.

الگوریتم Page Authority

اگر سایت شما به همه موارد ملزم همچون کیفیت محتوا، بک‌لینک معتبر، نرخ بازدید بالا و زمان سپری شده توسط افراد پس از هر جستجو  به‌درستی توجه کند؛ توسط الگوریتم Page Authority به سایت شما اعتبار و رتبه خوبی اختصاص داده می‌شود.

الگوریتم  PayDay Loan

این الگوریتم، سایت‌هایی را جریمه می‌کند که به دفعات از کلمات کلیدی مهم در صفحات خود استفاده می‌کنند؛ در حالی که این چیدمان، هیچ ارتباط معنایی را برای کاربر نساخته و شخص، محتوای مدنظر خود را در آن سایت پیدا نمی‌کند.

الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم در خصوص بهینه‌سازی جستجو توسط افرادی است که از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. در واقع سایت‌هایی که ریسپانسیو خوبی از خود هنگام جستجو در گوشی‌های همراه یا تبلت ندارند، توسط Mobilegeddon جریمه می‌شوند.

ویدیوی آموزش الگوریتم های گوگل

این ویدیوی آموزشی توسط آقای آزاد منش تهیه شده است که به طور کامل مباحث را پوشش می‌دهد.

این مطلب چه قدر مفید بود؟

برای امتیاز دهی از ستاره ها استفاده کنید.

دانیالی
دانیالی
درود محمد دانیالی هستم حدود یک دهه میشه که تو وبمسترینگ و 6 سالی هم هست که در عرصه ی سئو و بهینه سازی وب سایت ،بازاریابی اینترنتی و برندینگ مشغول فعالیت هستم. وبمسترینگ باعث شد تا به علم سئو هم علاقهمند شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *